En la sessió de seminari d’avui, com ja teníem previst, hem comentat la pel·lícula de Billy Elliot des de dos punts de vista. Tenint en compte la pel·lícula en si, i des de la besant de gènere, cos i moviment. He fet un resum dels articles proporcionats per l'àrea d'Educació Física, extraient del document les seves idees principals.
Característiques de la pel·lícula
- En Billy lluita pel que vol ser davant les opinions adverses dels seus familiars i de la gent del poble.
- L’ambientació de tot el film és mol gris.
- Escenaris: gimnàs, habitació, cuina, carrer, mina... El barri en general està molt ben descrit
- Simbologia que rebem a través de les imatges: la solitud del pare davant el món, els nens separen els seus propis problemes dels que hi ha a l’entorn (la baga de miners.)
- Punts principals: l’esforç, la competitivitat, el recolzament...
- Famílies desestructurades (la seva pròpia i la de la professora de ballet.)
- Esteriotips: secisme, germà gran i el pare són els forts, ell i l’àvia són els dèbils, les escenes de bar i de joc només per part dels homes, al perdre la lluita, es recolzen a fora i no dins de la família.
- Sentiments, emocions: casi no hi apareixen mostres d’afecte en tota la pel·lícula. L’escena en la que el pare trona a la mina i el fill gran el va a buscar i s’abracen efusivament derrotats. Quan en Billy i el seu pare van a visitar la tomba de la mare i acaben estirats al terra un sobre l’altre rient i abraçats.
- En definitiva, siguis com siguis, estigues convençut del que ets.
GÈNERE I MULTUCULTURALITAT: ELS REPTES D’UNA EDUCACIÓ FÍSICA EN MOVIMENT
El cos en el context cultural postmodern
- Es caracteritza per rendir un culte al cos en quant a: bellesa, salut i rendiment
- Tres característiques fonamentals que determinen la concepció del cos en la postmodernitat:
1. La secularització del món occidental: la personalització individual a través d’un control corporal per mitjà de les dietes, els entrenaments físics o de les cirurgies estètiques.
2. La idealització del com a projecte: la transformació del cos a través de perforacions (pircings) , marques (tatuatges) i canvis de la forma (cirurgia estètica). Podem decidir retocar, canviar, augmentar o disminuir parts del nostre cos, convertint-nos en els nostres propis gestors.
3. La incertesa que crea el concepte cos: quin és el cos que volem? Quins són els límits de la cirurgia? Quines raons justifiquen el canvi?
Quin cos hem d’educar?
Les dimensions de cos que eren susceptibles a ser educades ha anar variat al llarg de la història.
- Primer hi havia una visió dualista entre cos-ànima.
- En el context cultural postmodern, el cos s’entén com un concepte complex, inclou la dimensió de cos = objecte però també la importància de la dimensió social.
- Els rols de gènere femení i masculí.
Discursos de masculinitat i feminitat a l’activitat física i l’esport
- Sexe = categoria biològica associada a les dues classes socials (mascle, femella)
- Gènere = categoria psicosocial que s’assigna (home, dona)
- Esteriotips (o discursos de masculinitat i feminitat) = conjunt estructurat de creences sobre un grup social determinant o l’atribució de característiques psicològiques de caràcter general a un grup humà extens.
- Després de realitzar un estudi a un grup d’estudiants de 3r ESO i a uns quants docents, el resultat es que apareix una diferenciació en la pràctica de les activitats físiques que està relacionada als estereotips de gènere (noies: aeròbic, bàsquet, natació; nois: futbol, ciclisme, handbol.)
- Realitzat un test a nens i nenes da entre 10 i 14 anys. Els resultats són la diferenciació entre la representació del cos (noies: prim, estilitzat, esvelt; nois: forts, joves, atractius.) I pràctiques exclusives per a nois i noies (que acabaran abandonant d’una manera progressiva les pràctiques esportives.)
Característiques de la pel·lícula
- En Billy lluita pel que vol ser davant les opinions adverses dels seus familiars i de la gent del poble.
- L’ambientació de tot el film és mol gris.
- Escenaris: gimnàs, habitació, cuina, carrer, mina... El barri en general està molt ben descrit
- Simbologia que rebem a través de les imatges: la solitud del pare davant el món, els nens separen els seus propis problemes dels que hi ha a l’entorn (la baga de miners.)
- Punts principals: l’esforç, la competitivitat, el recolzament...
- Famílies desestructurades (la seva pròpia i la de la professora de ballet.)
- Esteriotips: secisme, germà gran i el pare són els forts, ell i l’àvia són els dèbils, les escenes de bar i de joc només per part dels homes, al perdre la lluita, es recolzen a fora i no dins de la família.
- Sentiments, emocions: casi no hi apareixen mostres d’afecte en tota la pel·lícula. L’escena en la que el pare trona a la mina i el fill gran el va a buscar i s’abracen efusivament derrotats. Quan en Billy i el seu pare van a visitar la tomba de la mare i acaben estirats al terra un sobre l’altre rient i abraçats.
- En definitiva, siguis com siguis, estigues convençut del que ets.
GÈNERE I MULTUCULTURALITAT: ELS REPTES D’UNA EDUCACIÓ FÍSICA EN MOVIMENT
El cos en el context cultural postmodern
- Es caracteritza per rendir un culte al cos en quant a: bellesa, salut i rendiment
- Tres característiques fonamentals que determinen la concepció del cos en la postmodernitat:
1. La secularització del món occidental: la personalització individual a través d’un control corporal per mitjà de les dietes, els entrenaments físics o de les cirurgies estètiques.
2. La idealització del com a projecte: la transformació del cos a través de perforacions (pircings) , marques (tatuatges) i canvis de la forma (cirurgia estètica). Podem decidir retocar, canviar, augmentar o disminuir parts del nostre cos, convertint-nos en els nostres propis gestors.
3. La incertesa que crea el concepte cos: quin és el cos que volem? Quins són els límits de la cirurgia? Quines raons justifiquen el canvi?
Quin cos hem d’educar?
Les dimensions de cos que eren susceptibles a ser educades ha anar variat al llarg de la història.
- Primer hi havia una visió dualista entre cos-ànima.
- En el context cultural postmodern, el cos s’entén com un concepte complex, inclou la dimensió de cos = objecte però també la importància de la dimensió social.
- Els rols de gènere femení i masculí.
Discursos de masculinitat i feminitat a l’activitat física i l’esport
- Sexe = categoria biològica associada a les dues classes socials (mascle, femella)
- Gènere = categoria psicosocial que s’assigna (home, dona)
- Esteriotips (o discursos de masculinitat i feminitat) = conjunt estructurat de creences sobre un grup social determinant o l’atribució de característiques psicològiques de caràcter general a un grup humà extens.
- Després de realitzar un estudi a un grup d’estudiants de 3r ESO i a uns quants docents, el resultat es que apareix una diferenciació en la pràctica de les activitats físiques que està relacionada als estereotips de gènere (noies: aeròbic, bàsquet, natació; nois: futbol, ciclisme, handbol.)
- Realitzat un test a nens i nenes da entre 10 i 14 anys. Els resultats són la diferenciació entre la representació del cos (noies: prim, estilitzat, esvelt; nois: forts, joves, atractius.) I pràctiques exclusives per a nois i noies (que acabaran abandonant d’una manera progressiva les pràctiques esportives.)
Un cop comentada la pel·lícula, i havent llegit l'article, vam contestar i debatre les preguntes següents proposades per l'àrea d'Educació Física.
GUIA ORIENTATIVA PER A LA REFLEXIÓ
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada