RSS

Seminari12.11.09

En la sessió de seminari d’avui, com ja teníem previst, hem comentat la pel·lícula de Billy Elliot des de dos punts de vista. Tenint en compte la pel·lícula en si, i des de la besant de gènere, cos i moviment. He fet un resum dels articles proporcionats per l'àrea d'Educació Física, extraient del document les seves idees principals.

Característiques de la pel·lícula
- En Billy lluita pel que vol ser davant les opinions adverses dels seus familiars i de la gent del poble.
- L’ambientació de tot el film és mol gris.
- Escenaris: gimnàs, habitació, cuina, carrer, mina... El barri en general està molt ben descrit
- Simbologia que rebem a través de les imatges: la solitud del pare davant el món, els nens separen els seus propis problemes dels que hi ha a l’entorn (la baga de miners.)
- Punts principals: l’esforç, la competitivitat, el recolzament...
- Famílies desestructurades (la seva pròpia i la de la professora de ballet.)
- Esteriotips: secisme, germà gran i el pare són els forts, ell i l’àvia són els dèbils, les escenes de bar i de joc només per part dels homes, al perdre la lluita, es recolzen a fora i no dins de la família.
- Sentiments, emocions: casi no hi apareixen mostres d’afecte en tota la pel·lícula. L’escena en la que el pare trona a la mina i el fill gran el va a buscar i s’abracen efusivament derrotats. Quan en Billy i el seu pare van a visitar la tomba de la mare i acaben estirats al terra un sobre l’altre rient i abraçats.
- En definitiva, siguis com siguis, estigues convençut del que ets.

GÈNERE I MULTUCULTURALITAT: ELS REPTES D’UNA EDUCACIÓ FÍSICA EN MOVIMENT
El cos en el context cultural postmodern
- Es caracteritza per rendir un culte al cos en quant a: bellesa, salut i rendiment
- Tres característiques fonamentals que determinen la concepció del cos en la postmodernitat:
1. La secularització del món occidental: la personalització individual a través d’un control corporal per mitjà de les dietes, els entrenaments físics o de les cirurgies estètiques.
2. La idealització del com a projecte: la transformació del cos a través de perforacions (pircings) , marques (tatuatges) i canvis de la forma (cirurgia estètica). Podem decidir retocar, canviar, augmentar o disminuir parts del nostre cos, convertint-nos en els nostres propis gestors.
3. La incertesa que crea el concepte cos: quin és el cos que volem? Quins són els límits de la cirurgia? Quines raons justifiquen el canvi?

Quin cos hem d’educar?
Les dimensions de cos que eren susceptibles a ser educades ha anar variat al llarg de la història.
- Primer hi havia una visió dualista entre cos-ànima.
- En el context cultural postmodern, el cos s’entén com un concepte complex, inclou la dimensió de cos = objecte però també la importància de la dimensió social.
- Els rols de gènere femení i masculí.

Discursos de masculinitat i feminitat a l’activitat física i l’esport
- Sexe = categoria biològica associada a les dues classes socials (mascle, femella)
- Gènere = categoria psicosocial que s’assigna (home, dona)
- Esteriotips (o discursos de masculinitat i feminitat) = conjunt estructurat de creences sobre un grup social determinant o l’atribució de característiques psicològiques de caràcter general a un grup humà extens.
- Després de realitzar un estudi a un grup d’estudiants de 3r ESO i a uns quants docents, el resultat es que apareix una diferenciació en la pràctica de les activitats físiques que està relacionada als estereotips de gènere (noies: aeròbic, bàsquet, natació; nois: futbol, ciclisme, handbol.)
- Realitzat un test a nens i nenes da entre 10 i 14 anys. Els resultats són la diferenciació entre la representació del cos (noies: prim, estilitzat, esvelt; nois: forts, joves, atractius.) I pràctiques exclusives per a nois i noies (que acabaran abandonant d’una manera progressiva les pràctiques esportives.)
Un cop comentada la pel·lícula, i havent llegit l'article, vam contestar i debatre les preguntes següents proposades per l'àrea d'Educació Física.

GUIA ORIENTATIVA PER A LA REFLEXIÓ

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada